Dick Harrison om Braheboken – Jönköpings läns museum
Skärmdump av artikel från Svenska Dagbladets kultursida.

Dick Harrison om Braheboken

Publicerat: 27 jan, 2014

”En av föregående års mest imponerande böcker”

”Idag tar jag tillfället i akt att berätta om en av föregående års mest imponerande böcker inom det historiska facket, som alltför få lär vara medvetna om.”

Så skriver historieprofessorn Dick Harrison på sin Historieblogg i Svenska Dagbladet. Det är yttterst sällan han väljer att rekommendera en bok via bloggen, men han kan inte låta bli att lyfta fram ”Grevars och bönders tempel. En bok om Brahekyrkan på Visingsö” som Jönköpings läns museum utgav förra året. Robin Gullbrandsson, byggnadsantikvarie vid länsmuseet, är bokens redaktör och har samlat nitton olika författare och forskare som trängt in i kyrkans och platsens rika, tusenåriga historia.

”Få böcker visar lika väl som denna vilka omfattande kunskaper som står oss till buds om vi tillåter oss en djupdykning i en specifik byggnad och ger den en chans att berätta sitt förflutna”, skriver Dick Harrison och avslutar: ”Med denna kyrka som nav har bidragsgivarna till Grevars och bönders tempel tecknat en stor och inträngande bild av det historiska Sverige, sett ur grodperspektiv. Här finns döden, klädmodet, skolväsendet, musiken, församlingsborna, herremännen och kungarna, utspridda i lärda kapitel som vi skall vara tacksamma för att det fortfarande finns stiftelser och fonder som är villiga att finansiera.”

Klicka på nedanstående länk för att komma till Dick Harrisons historieblogg

Brahekyrkan på Visingsö (Svenska Dagbladets hemsida) >

Boken Grevars bönders tempel

På nedanstående länk kan du läsa om ett smakprov från boken Grevar och Bönders tempel.
Grevar och bönders tempel (pdf, 844 KB, nytt fönster) >