Han är årets ateljéstipendiat i RUM 203 – Jönköpings läns museum
En personbild.

Han är årets ateljéstipendiat i RUM 203

Publicerat: 14 aug, 2018

Konstnären Marcus Appelberg tilldelas årets ateljéstipendium för konstnärer i Jönköpings län. Stipendiet är ett samarbete mellan bild och form inom kultur och utveckling/Region Jönköpings län och Jönköpings läns museum.

Syftet med ateljéstipendiet är att ge länets verksamma konstnärer möjlighet att fritt experimentera eller utveckla ett konstnärligt arbete i större skala under en kortare tid. Stipendiet är utformat så att konstnären får tillgång till RUM 203 på Jönköpings läns museum under en månad för att använda rummet som processateljé. Konstnären får ersättning under tiden samt tillgång till viss teknik och teknisk assistans från museet.

Marcus Appelberg är en ung konstnär, född 1990 i Karlstad. Många känner nog igen honom då han växt upp i Jönköping och är aktiv i många sammanhang. Här gick han konst- och bildlinjen på Per Brahegymnasiet i Jönköping och blev tidigt uppmärksammad både på Ungdomens vårsalong och på den jurybedömda Länssalongen på Jönköpings läns museum. Nu studerar han på masterprogrammet i fri konst vid Akademin Valand, Göteborg. Han har tidigare studerat på konsthögskola i Berlin samt kurerat utställningar både i Jönköping och Berlin. Dessutom är han styrelseledamot och curator på Österängens Konsthall i Jönköping.

Under sin tid i Rum 203 (15 augusti ? 15 september 2018) kommer Marcus Appelberg fortsätta att arbeta med sina svepningar av duk och andra materialprover som ännu bara prövats på idéstadiet. Han fokuserar på att utveckla konstnärliga idéer och kommer att offentliggöra sitt arbete i form av öppen ateljé samt konstnärssamtal.

Ateljéstipendiet, som riktas till konstnärer verksamma i eller med koppling till länet, går inte att söka. Urvalet görs av representanter från kultur och utveckling/Region Jönköpings län och Jönköpings läns museum.

Önskar du mer information
Välkommen att kontakta Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst, Jönköpings läns museum, telefon 036-30 18 30, jonas.nilsson@jkpglm.se eller Lena Andersson, kommunikatör Jönköpings läns museum, telefon 036-30 18 22, lena.andersson@jkpglm.se

medarbetare
Jonas Nilsson

Producent konst

En personbild. Representanter från kultur och utveckling/Region Jönköpings läns och Jönköpings läns museum har utsett konstnären Marcus Appelberg till årets ateljéstipendiat.