Boken om Rosenlunds herrgård – Jönköpings läns museum

Boken om Rosenlunds herrgård

Publicerat: 8 maj, 2019

Nu släpper vi boken Rosenlunds herrgård – byggnad, park, landskap och människor.

Jönköpings läns museum har under flera år och på olika sätt undersökt och dokumenterat Rosenlunds herrgård i Jönköping.

Mot slutet av 1700-talet etablerade familjen Posse herrgården Rosenlund strax öster om Jönköping. I boken ger experter på Jönköpings läns museum sina perspektiv på herrgårdsmiljön genom tiderna. Genom ­arkeologiska utgrävningar, sökande i arkiv, byggnadsarkeo­logiska undersökningar, kart­studier och samtal med tidigare ägares släktingar visas en ny bild av herrgården. Miljön väcks till liv och fylls med människor ? friherre Gustaf Mauritz Posse, kapten Carl Johan Ridderstedt, pigan Lisa Catharina Falk och många, många fler. Dessa personer ger nycklar till herrgårdens historia.

Boksläpp 16 maj 2019

Den 16 maj kl. 16:30 bjuder vi in till boksläpp på Rosenlunds herrgård, Huskvarnavägen 11, Jönköping. I anslutning hålls en kort presentation av bokens författare. Varmt välkommen!

Från och med då finns boken att köpa i Museibutiken eller i vår webbshop.

Fina detaljer

En förhandstitt på en av de fina och roliga detaljer som lyfts i boken – här Wendela Posses hovkalender. Wendela var ett av barnen i huset, och hennes hovkalender finns bevarad hos sentida släktingar.

Med stöd av Stiftelsen Grosshandlanden Johan Adolf Malmstens Minnesfond för kulturhistorisk forskning och kulturminnesvård samt Berit Wallenbergs stiftelse.

Anders Franzén

Byggnadsantikvarie