Panoramatapet på Hossmo gård – Jönköpings läns museum

Panoramatapet på Hossmo gård

Publicerat: 19 jan, 2015
Väggdekor i nygammal miljö. Konservering och montering av panoramatapeter i Hossmo gård.

Ett stycke söder om Kalmar ligger byn Hossmo med sin karaktäristiska kyrka på ena sidan genomfartsleden. På den andra sidan ligger Hossmo gård. Den stora träbyggnaden stod tom under många år, och förfallet började bli tydligt. Men under de senaste åren har ett intensivt arbete pågått för att restaurera byggnaden.

Bland annat har ett av rummen på övre våningen försetts med en panoramatapet. Den aktuella tapeten har motiv från Nordamerika och tillverkades av en fransk tapetfirma på 1800-talet. Den togs tillvara från en annan byggnad i Kalmartrakten och har sedan dess förvarats rullad i de nedskurna delarna.

Under ett par sommarveckor arbetade våra konservatorer med att laga, rengöra och montera delarna så att de nu bildar en helhet i sin nya miljö.

Målningar av konstverk hänger på väggarna. Mitt i rummet står en byggnadsställning. Delarna börjar komma på plats i sitt nya rum.
Delar av panoramatapeten utlagda på golvet för överblick.