Herrgårdsinteriör Sörmland – Jönköpings läns museum

Herrgårdsinteriör Sörmland

Publicerat: 10 feb, 2015

1700-tals interiör i Sörmländsk herrgård

Länsmuseet konserverar och restaurerar herrgårdsmiljö i Sörmland. I 1700-talsbyggnadens övre hall finns praktfulla oljemålningar på väggfältens väv- och pappspända väggar. Med tiden har målningarna skadats både av rörelser i byggnaden och av fukt som trängt in.

Arbeten med att laga och stabilisera målningar pågår även i den nedre hallen som är bemålad med marmorimitation på de putsade väggarna. Färgskikten har spjälkat från underlaget på flera ställen, framförallt på väggarna i nedre hallen och på de marmorerade bröstningarna och dörrarna i den övre hallen.

Finklädda människor promenerar i en stor slottspark. Runt bilden hänger blomstergirlander. I en av målningarna finns ett slott med en stor park framför, men det mest fascinerande är alla de människor som rör sig i framkanten. Där finns soldater, en präst, unga och gamla människor, både med och utan ordna, till och med kocken är avbildad. I rummet finns flera målade vyer med skador i form av revor och bulor.
En fuktskada i trapptaket har deformerat det bemålade pappret och den underliggande duken har spruckit.
Den lösa färgen kommer att fästas tillbaka.