Gärdslösa kyrka – Jönköpings läns museum
Baksida av målning med två stora hål i duken.

Gärdslösa kyrka

Publicerat: 5 dec, 2014

Målningar från Gärdslösa kyrka

Tre målningar från Gärdslösa kyrka har konserverats och rengjorts på Jönköpings läns museum

Två av porträtten har Edward Orm målat. På den ena är prästen Israel Schultsz och på den andra hans hustru Cecilia Magd. Carlqvist. Det tredje porträttet föreställer gärdslösaprosten Magnus Morin, men det går inte att se vem som målat tavlan. Revor och hål har lagats, lös färg har stabiliserats, tjocka lager smuts har tagits bort och monteringarna har blivit säkrare.

Baksida av målning med två stora hål i duken. Gamla löst sittande lagningar och nyare skada har lagats och restaurerats.
Kvinnoansikte från en tavla där vänstra delen är mycket ljusare för att ytan är ren. Det är längesedan tavlorna konserverades senast och det låg ett tjockt smutslager på både fram- och baksidor.