Barn fick prova vikingaliv – Jönköpings läns museum

Barn fick prova vikingaliv

Publicerat: 15 sep, 2017
Sedan 2016 ordnas Lilla kulturarvsdagen i samband med den stora Kulturarvsdagen som firas runt om hela Sverige på Riksantikvarieämbetets initiativ . Lilla kulturarvsdagen vänder sig till skolbarn och ska helst samordnat med en förening. I år var det Hultets vänner utanför Tranås som hjälpte Jönköpings läns museum att arrangera en vikingadag.

Vi samlades vid gammelbyn Hultet, fredagen 8 september. Tre skolor i trakten, Sommen, Linderås och Gripenberg var inbjudna och ca 75 barn och lärare var på plats för att få höra mera om vikingatiden, knacka sitt namn med runor och slunga textila band.

Trots lite regn så hade vi en trevlig dag och både barn, lärare och de inblandade arrangörerna var nöjda. Ett stort tack till de damer som ställde upp från Hultets Vänner!

Susanne Nordström

Arkeolog

En arkeolog sitter på knä på gräset med stenplattor framför sig. Runt henne står en grupp med barn. Arkeolog Anna Ödeén berättar om hur det går till att knacka runskrift.
Arkeolog Susanne Nordström hjälper barnen igång med att slunga band på vikingavis.