Ivan Ivarson: Jag skulle vilja äta färg – Jönköpings läns museum

Konstnär: Ivan Ivarson
Titel: Stenungsund
År: 1930-tal

”Jag skulle vilja äta färg” Ivan Ivarsson var en lidelsefull färgdyrkare bland Göteborgskoloristerna och nämns som en av våra främsta kolorister. Omkring 1930 hade han nått fram till sitt mest intensiva och personliga färgspråk. Ivarssons entusiasm för färger kan sammanfattas med ett påstått citat ”Jag skulle vilja äta färg”. Hans främsta motiv var landskap, hamnar och blommor. Ivan Ivarsson föddes 1900 i Göteborg. Studerade vid Valands målarskola 1922-25. Under perioden 1928-1932 tillbringade Ivarson somrarna på Stenungsön och levde här i en harmonisk tid med sin familj. Verket ”Stenungsund” utstrålar för mig mest värme och lycka. Kanske är det han själv som kommer gående tillbaka till sitt hem där hans fru står på verandan och välkomnar honom. Även om det finns mycket värme i verket anar jag i bakgrunden en viss oro. Havet och himmelen skapar en viss otrygghet genom kalla blågrå moln som blåser från vänster till höger. Så även om Ivarsson vid den här tiden levde ett harmoniskt liv kanske han också anade vart vindarna var på väg när den stora depressionen rullade in över Sverige.
/Jonas Nilsson

Konstverket visas i utställningen På spaning – en vandring bland konsten på museet

medarbetare
Jonas Nilsson