Albert Ernfrid Perssons fantasifulla bruksföremål – Jönköpings läns museum

Månadens konstverk – september

Konstnär: Albert Ernfrid Persson
2 stycken träskulpturer: flicka och pojke
Albert Ernfrid Persson (1904-1991) var en uppskattad och självlärd möbelkonstnär som under 1950- och 70-talet använde det skogen gav för att göra bruksföremål. Albert var född i Skåne 1904 men bodde i skogen i Tånnö, söder om Värnamo. Här byggde han sig 1954 en liten stuga om två rum och kök. Han flyttade han tillbaka till Skåne som pensionär. 1991 avled han 87 år gammal.

Han målade naivistiska bilder på de snidade bruksföremålen som oftast var gjorda i ett enda stycke. Persson byggde sina bruksföremål, med fantasirik form och starka glada färger. Motiven på föremålen är minnesbilder från upphovsmakarens barndom samt livet på landsbygden. Motiv av djur blandas med cowboys, nakna kvinnor och andra människor vilka skapar berättar historier ur hans liv. Han ska själv ha sagt att köpta möbler var av dålig kvalitet och därför tillverkade han det mesta till hemmet själv.

Kanske är den blonda pojken Persson själv i sin barndom där han söker kontakt med en flicka från grannbyn. Jag vet inte om Persson skapade flickan och pojken som ett par men för mig väcker träskulpturerna minnen från min egen barndom då jag kommer ihåg hur tafatt jag var när jag försökte ta prata med en flicka som jag tyckte var fin. Så som jag kommer ihåg det idag, fanns inte de rätta orden utan situationen blev ganska så pinsam där vi båda satt helt stilla och tysta.

/Jonas Nilsson

Konstverket visas i utställningen På spaning – en vandring bland konsten på museet