Att forska om sin bostad och bygd – Jönköpings läns museum

Att forska om sin bostad och bygd

Publicerat: 27 feb, 2012

Ny bok om att söka kunskap om sitt husPå samma sätt som vi kan forska kring människor genom släktforskning, kan vi leta efter fakta om husen. Per Clemensson, före detta förste arkivarie vid Landsarkivet i Göteborg, och Kjell Andersson, journalist och historiker, kom förra året ut med boken Börja forska kring ditt hus och din bygd.

Författarna gästar nu på onsdag den 29 februari Jönköping. Kvällen startar kl. 18 med ett föredrag i Fokus, samlingssalen i biblioteket. Därefter fortsätter programmet i forskarsalen i Arkivhuset, där personal visar och informerar om vad du kan hitta i arkiven och samlingarna. Även vi byggnadsantikvarier finns på plats för att dela med oss av vår kunskap!

Britt-Marie Börjesgård

Fri entré.
Plats: Stadsbiblioteket, Fokus, och Arkivhuset, arkiv- och släktforskarsalen.
Arr: Stadsarkivet, Stadsbiblioteket, Jönköpings läns folkrörelsearkiv, Jönköpings läns museum och Folkuniversitetet.