Upptäck länets kulturmiljöer med experter från Jönköpings läns museum – Jönköpings läns museum

Upptäck länets kulturmiljöer med experter från Jönköpings läns museum

Publicerat: 7 maj, 2018

Länsmuseet möter det stora intresset för länets historia med tio nya kulturvandringar där besökarna får bekanta sig med historiska platser och dess tidigare befolkning.  Besökarna får bland annat inblick i vikingatiden och i en nedlagd trähusfabrik och vem vill väl inte veta hur det kommer sig att franska stilideal påverkade småländska kyrkogårdar?

Serien med kulturvandringar startar på Reftele kyrkogård i Gislaved onsdag 16 maj. Byggnadsantikvarie Margareta Olsson, som har inventerat flera av kyrkogårdarna i Gislaveds pastorat, är guide vid den annorlunda kyrkogårdsvandringen. Hon kommer berätta och visa hur gravkonsten förändrats genom tiderna; från medeltidens ovanliga granitvårdar till 1800-talets inhängande områden med gjutjärnskors och höga obelisker.

Därefter följer kulturvandringar vid Torsa stenar i Nässjö, innergårdar och en herrgård i Jönköping, Hädingegravfältet i Gnosjö, Radbyn i Eksjö, Säbydalen i Tranås, Gärahov i Vaggeryd och Hjärtlanda kyrka i Sävsjö innan serien avslutas på före detta Boro-hus industriområde i Vetlanda. Mer information finns på museets hemsida.

Länsmuseets guider är arkeologer, byggnadsantikvarier och konservatorer som är experter med hela länet som arbetsfält. Förutom att de känner platserna och byggnaderna väl kan de berätta om nya spännande rön som kommit fram genom deras undersökningar.

?Kulturvandringar i länet och staden 2018? arrangeras av Jönköpings läns museum och samtliga vandringar är gratis.

Vid pressvisningen medverkar
Mikael Nordström, enhetschef kulturmiljö.

Läs mer om kulturvandringarna på vår hemsida.
Kulturvandringar 2018 i länet och staden >

För pressbild, kontakta Lena Andersson.

Mikael Nordström

Enhetschef Kulturmiljö

Gravstenar på en kyrkogård. Vid kulturvandringen på Reftele kyrkogård, 16 maj, får du veta mer om hur gravvårdar förändrats genom tiderna och hur det kom sig att franska stilideal påverkade småländska kyrkogårdar.