Uppmärksammad utställning kommer till Jönköpings läns museum – Jönköpings läns museum
En person vänder ansiktet mot himlen och håller ut händerna.

Uppmärksammad utställning kommer till Jönköpings läns museum

Publicerat: 12 jun, 2018

Den 15 juni öppnar ”I telefonen finns hela människan” på Jönköpings läns museum. Det är en uppmärksammad vandringsutställning av konstnären Henrik Teleman som tillsammans med Zainab Witwit intervjuat ett stort antal flyktingar om vitt skilda ämnen som kärlek, arbete och framtidsdrömmar men också om vad som fick dem att lämna hemlandet och mötet med Sverige.

Hösten 2015 kom världen till Sverige. Tusentals människor med olika erfarenheter och begåvningar har sökt asyl här hos oss. Vad vet vi om dem? De är svetsare, lärare, fotbollsspelare. De har barn. De har gått i skolan. De har varit förälskade och minst av allt vill de vara flyktingar.

Henrik Teleman och Zainab Witwit har samlat in bilder från smarta telefoner, samtidigt som de intervjuat deras ägare. I bilderna och berättelserna, finns hela människan. Där finns all längtan och alla drömmar. Längtan och drömmar vi alla delar. Här får besökaren en inblick i hur livet före, under och efter en flykt kan se ut.

Utställningen görs i samarbete med Jönköpings läns museum, Kalmar läns museum, Folkets Konsthall, Malmö Museer, Kulturparken Småland, Arbetets museum, Örebro läns museum, Upplandsmuseet och Gotlands museum. Den är finansierad av deltagande museer, Statens Kulturråd och PostkodLotteriets Kulturstiftelse. Ni kan se den på Jönköpings läns museum under perioden 15 juni till och med 14 oktober, 2018.

Boka tid för intervju

Under uppbyggnaden av utställningen finns Henrik Teleman på plats. Han är tillgänglig för intervju under torsdagen den 14 juni, efter överenskommelse.
Henrik Teleman, henrik.teleman@tyfonmail.se, tel. 070-571 05 92

Projektets hemsida

Projektet har en egen hemsida där du kan läsa mer om I telefonen finns hela människan >

En man står på en stenmur framför öppet landskap med öppna armar. Foto: Mustafa Safayee.