Kulturvandring på Hädinge gravfält – Jönköpings läns museum

Kulturvandring på Hädinge gravfält

Publicerat: 21 maj, 2018

Hur levde och bodde invånarna i Hädinge under vikingatiden? Jönköpings läns museum delar med sig av sin kunskap i en kulturvandring söndag 27 maj, kl. 13. Då visar en arkeolog området och berättar om det vikingatida samhället.

I byn Hädinge i Gnosjö kommun finns två gravfält från vikingatiden, varav det ena är det största gravfältet i kommunen med över hundra gravar anlagda för omkring tusen år sedan. Gravfälten ruvar på många frågor och svar om dåtidens invånare. Hur kommer det sig att människor under vikingatiden valde att bosätta sig där? Hur såg landskapet ut då? Hur levde och bodde Hädinge-vikingarna och hur begravde de sina döda?

Linnea Kallerskog, arkeolog vid Jönköpings läns museum, leder vandringen. Hon kommer berätta om det vikingatida samhället och avfärda en och annan vikingamyt.

Kulturvandringen ingår i programserien ?Kulturvandringar i länet och staden 2018? som Jönköpings läns museum arrangerar. Deltagarna får veta mer om historiska platser i Jönköpings län, hur det var att leva förr och ta del av spännande byggnadshistorier. Samtliga 10 vandringar är gratis.

Önskar du mer information?

Välkommen att kontakta Linnea Kallerskog, arkeolog, Jönköpings läns museum, linnea.kallerskog@jkpglm.se 036-30 18 33
Lena Andersson, kommunikatör, lena.andersson@jkpglm.se 036-30 18 22

I skön betesmark syns de tätt anlagda gravhögarna i det stora gravfältet i Hädinge by som ligger i byn Hädinge mellan Hillerstorp och Värnamo.