Det händer på Jönköpings läns museum i juni – Jönköpings läns museum
En person vänder ansiktet mot himlen och håller ut händerna.

Det händer på Jönköpings läns museum i juni

Publicerat: 25 maj, 2018

Minifredag på museet fredag 1 juni kl. 11
Minifredag innebär allt från trollvandring och sagoläsning till att titta på ett konstverk för att sedan skapa själva. Museets pedagog handleder cirka en kvart, därefter stannar ni så länge ni vill. Minifredag är främst riktad till små barn i sällskap av vuxna. Ingen föranmälan och fri entré.

Fira John Bauers födelsedag måndag 4 juni kl. 13
Fira John Bauers födelsedag och hjälp oss att göra världens längsta grattiskort. Vi bjuder på dans och tårta och du som vill kan tillverka ett eget trollspö eller festsvans att dansa med. Alla kalassugna är välkomna och kom gärna utklädd.

Minifredag på museet fredag 8 juni kl. 11

Minifredag på museet fredag 15 juni kl. 11

Öppning: Följa John lördag 30 juni kl. 13
Välkommen till öppnandet av Jönköpings läns museums nya utställning ?Följa John?. Här kan alla besökare, stora som små, på ett lekfullt sätt bekanta sig med John Bauers konstnärskap och sagovärld. Följ John och hans originalverk genom skogen där du kan dansa med älgar och gulliga guldkaniner. Tassa genom en gnistrande vinteridyll där snöflingorna stilla faller.

Skapa i museets öppna verkstad pågår tills vidare.
Släpp loss vid staffliet eller pröva på nya material och tekniker med inspiration från museets aktuella utställningar.

Sagogarderob pågår tills vidare
Klä dig till troll, prinsessa, prins eller någon annan av John Bauers sagofigurer. De flesta kläderna passar barn 3?8 år.

Utställningar på Jönköpings läns museum

I telefonen finns hela människan öppnar fredag 15 juni kl. 10
Utställningen I telefonen finns hela människan består av historier och bilder från människor som nyligen kommit till Sverige. Henrik Teleman och Zainab Witwit har samlat in bilder från smarta telefoner, samtidigt som de intervjuat deras ägare. I bilderna och berättelserna, finns hela människan.

Följa John- John Bauer öppnar lördag 30 juni kl. 13
Nu öppnar utställningen Följa John där du på ett lekfullt sätt kan lära känna John Bauers konstnärskap och sagovärld. Följ John och hans originalverk genom skogen där du kan dansa med älgar och gulliga guldkaniner. Tassa genom en gnistrande vinteridyll där snöflingorna stilla faller.

Normstorm pågår till och med 13 juni
I utställningen Normstorm synliggör, problematiserar och ifrågasätter ungdomar normer. Med hjälp av egenproducerad konst vill de få dig och andra att fundera över, och kanske omvärdera, normsystem som vi tar för givna. I årets utställning medverkar elever från Stadsgårdsskolan, Junedalsskolan, Rosenlundsskolan, Flahultsskolan och Per Brahegymnasiet.

Vardagens trassligheter pågår tills vidare
Vardagens trassligheter ? med plats för lek ? är en utställning för länets allra minsta invånare.

På spaning ? en vandring bland konsten på museet
Utställningen presenterar konstverk ur Jönköpings läns konstförenings samling med flera

Öppettider Jönköpings läns museum 1 juni?31 augusti
Måndag ? fredag kl. 10-17, lördag ? söndag kl. 11?15.
Avvikande öppettider: 5 juni kl. 10?16, 6 juni kl. 11?15 och 21 juni kl. 10?16. Stängt 22?23 juni.
Alltid fri entré.

Utställningar i Arkivhuset

Arkivhuset, Jönköping: Jönköpings stads historia ? Minnen, människor, platser
Utställningen pågår tills vidare

Viktors värld och verklighet pågår tills vidare
Följ 1800-talets stora författare och kulturpersonlighet, Viktor Rydberg. Från barndomens första lyckliga år, genom katastroferna som slår hans värld itu. Via skolåren och mobbing, till vuxenlivets yrkeskarriär och författarskap som slutligen för Viktor till samhällets yppersta elit. Utställningen ingår som en del i den stadshistoriska utställningen.

Arkivhuset har samma öppettider som Jönköpings stadsbibliotek

En person vänder ansiktet mot himlen och håller ut händerna. Foto: Mustafa Safayee