Älgar som sjunger och snö som dämpar ångesten – Jönköpings läns museum
En älg i vinterlandskap.

Älgar som sjunger och snö som dämpar ångesten

Publicerat: 2 jul, 2018

Vad pågår på Jönköpings läns museum?

Klockan 13 lördag den 30 juni öppnar ?Följa John? ? Jönköpings läns museums nya utställning om John Bauers liv och konstnärskap. Den här gången har museet prioriterat att tillgängliggöra kulturarvet för morgondagens medborgare, det vill säga barn och unga. Här bjuds hela familjen in för att lekfullt uppleva John Bauers rika bildskatt.

Det är Johns och hustrun Esters egna ord som vägleder genom utställningen. I korta citat ur makarnas brevväxling möter besökarna ett konstnärsäktenskap i nöd och lust. Ända fram till den tragiska båtolyckan som tar deras liv på Vättern för 100 år sedan. Museet visar John Bauers originalmålningar i inbjudande och fantasifulla miljöer. Här kan besökarna förvandla sig till sagofigurer innan de tassar in i den magiska skogen där älgarna ibland sjunger, där trollen gömmer sig i sin hemliga grotta och där kaniner är av guld eller lyser av ljus. Och överallt kryllar det av taxar som vill bli klappade, burna och lekta med. Sommaren till trots råder det gnistrande vinter. Här faller ibland snö som kanske vill dämpa Johns oro och ångest eller lindra Esters ensamhet och ängslan.

I utställningens ateljé flödar det av skisser, från tak och väggar. Här finns också en alldeles nyuppfunnen digital station utvecklad i samarbete med ett team på Riksantikvarieämbetet. Den gör det möjligt för besökarna, att genom figurer i ett landskap, söka i samlingen med John Bauers skisser.

Produktion
Utställningen är producerad av Jönköpings läns museum tillsammans med formgivare och scenograf Annika Thore, Form och Funktion. Annika har gjort flera barn- och familjeutställningar runt om i Sverige, bland annat Trädgårdslandet på museet i Landskrona, Biotopia på Biologiska museet i Uppsala och vandringsutställningen Vardagens trassligheter. Form och Funktion har också byggt och tillverkat hela utställningsrummet. Älgarnas sång och övrigt ljud är producerat av ljuddesigner Ulf Söderberg. Ulf har producerat ljud och auidoguider till museer och naturum i hela Sverige. I Jönköping har han tidigare levererat ljud till Viktor Rydbergutställningen och även audioguiden till sommarens utställning Gladiator på Elmia. Stjärnhimlar och scenografiskt ljus är producerat av ljusdesigner Maria Ros Palmklint, Lumination of Sweden. Maria ljussätter även dans- och teaterföreställningar i hela landet. All teknik och snömaskin är installerad av Kristoffer Lindgren, Zenton AB. Zenton har levererat tekniklösningar till museer och utställningar under flera år.

i Information

Bild saknas.

Bilder

En älg i vinterlandskap. Hur tar älgen plats i Jönköpings läns museums nya utställning om konstnären John Bauer? Älgskyttarna målad av John Bauer 1912.