Museet ger ut en barnbok – Jönköpings läns museum

Museet ger ut en barnbok

Publicerat: 22 nov, 2016

Järnålderspärlan berättar om historien

När barn pratar om forntiden frågar de ofta ?Kan man veta ??? och ?Hur vet man det?? Några av svaren kommer de hitta i den nya boken ”Järnålderspärlan”.

Den ges ut 7 december och är skriven av arkeolog Anna Kristensson och illustrerad av Ragnhild Bronsek. Det handlar om barnen Ulla och Ulf, som levde i Öggestorp för tvåtusen år sen. Och om kompisarna Martin och Astrid som levde för tusen år sen i Rogberga. Deras historier binds samman av en mystisk och vacker pärla …

Boken bygger på flera arkeologiska utgrävningar som Jönköpings läns museum gjorde under åren 1993 till 2007 inför bygget av väg 31 mellan Rogberga och Öggestorp, förbi Tenhult. Författaren Anna Kristensson var en av de arkeologer som undersökte flera spännande fornlämningar. De dokumenterade gravar, järnframställningsplatser och boplatser från järnåldern.

Spåren efter bygdens tidigare invånare väckte även allmänhetens intresse. Därför erbjöd museet flera visningar vid utgrävningarna. Bland besökarna fanns många barn som var där antingen tillsammans med klassen eller med föräldrarna. De var nyfikna och ställde många frågor. Länsmuseet och Trafikverket (som anlitat museet till den arkeologiska undersökningen) ville öka möjligheten för barn att ta del av historien. Resultatet blev boken Järnålderspärlan  ? en fiktiv berättelse om människor som levde i området under järnåldern. Den är skriven för barn i mellanstadieåldern och alla andra som är nyfikna på förhistoria. Dessutom kan den dessutom fungera som extra läsning i skolan.

I två historier skildras hur livet kan ha sett ut på ett par gårdar i Småland under järnåldern. Handlingen utgår från fynden och ett lokalt perspektiv. De flesta av de gravar som undersöktes innehöll lämningar efter kvinnor i en jordbruksbygd, därför ligger fokus mer på dem än på män, strider och skepp. De återkommande faktarutorna berättar mer om vad vi vet om järnåldern och hur arkeologerna har gått till väga för att ta reda på det.

Mikael Nordström

Enhetschef Kulturmiljö

Bild av boken mot en grå vägg. Omslaget har titeln Järnålderspärlan mot en grön bakgrund. Akvareller föreställande barn i forntida klädsel. I mitten av bilden en illustration av en dåtida begravning. Allt är inramat av rader av pärlor. ”Spännande historia och mycket bra faktatexter. Boken är perfekt att använda tillsammans med läroböcker i historia och för att träna lässtrategier. Vi ser fram emot att hålla boken i våra händer och arbeta med den tillsammans med våra elever.” Carina Karlsson och Kicki Allvín Olsson, ­lärare vid Månsarpsskolan, Taberg
Martin och Astrid besöker gumman Hära. Hon bor ensam i en stuga i skogen och med sina brygder kan hon hjälpa sjuka. Boken är rikt illustrerad, 96 sidor och priset är 135 kr.