Knut Björlingson postmästare och fotograf i Jönköping – Jönköpings läns museum

Knut Björlingson postmästare och fotograf i Jönköping

Publicerat: 25 nov, 2015

Omslag till boken Knut Björlingsson postmästare och fotograf i Jönköping

I museets stora bildarkiv ryms inte mindre än 500 000 bilder. En av många framstående fotografer är Knut Björlingson, han var verksam i Jönköping omkring åren 1927-1939 och vi har närmare 5 000 av hans bilder i vårt arkiv. Vem var då Knut Björlingson?

Knut Felix Björlingson föddes i Vadstena den 12 januari 1873. Han var ett av den tidens många utomäktenskapliga barn. Eftersom fadern dog innan han var fyllda två år och då modern inte hade förutsättningar att ta hand om sonen fick han istället bo och växa upp hos föreståndarinnan för Vadstena hospitals kvinnoavdelning.

Björlingson fick sin första anställning inom Postverket och var postmästare i Jönköping åren 1927 till 1939 och. Mer känd är han som fotograf (verksam 1900 till 1950) och utgivare av hundratals vykort som oftast visade välkända motiv som Alphyddan i Jönköpings Stadspark, ångfartyget Motala Express eller Smålands Taberg. Björlingsons stora intresse för kulturhistoria och natur tog honom runt Sverige – och även utomlands – med kamera i hand. Till den närmaste omgivning tog den naturälskande fotografen gärna cykel.

Från sina resor hade han både fotografier och minnen och började hålla föredrag till sina bilder. Han besökte otaliga skolor och föreningar och kunde kalla sig riksföreläsare. Under ett år höll han hundra föreläsningar i fem län.

Förutom många vackra vyer fotograferade Björlingson den nya stadens framväxt. Hans bilder visar ett Jönköping i förändring, en stad där spåren av det gamla ännu finns kvar.

Vill du veta ännu mer? Läs boken Knut Björlingson postmästare och fotograf i Jönköping som visar flera av hans Jönköpingsbilder. Den finns bland annat i museibutiken.

Conchi Gonzalez