Delar av Jönköpings slott fastnade framför en kameralins – Jönköpings läns museum
Fem barn sitter på staket framför gammal slottsmur.

Delar av Jönköpings slott fastnade framför en kameralins

Publicerat: 31 jul, 2014

Fem barn sitter på staket framför gammal slottsmur.

Fotografi från Jönköping 1863, taget av N. Ögrén.

Ibland blir perspektiven ännu längre än vad som i förstone var tänkt.

Fotografiet är ett av de äldsta i museets samling, taget redan 1863 av en N. Ögrén. Bildtexten säger att gången kallades ”sexstyversgången” och muren i bakgrunden hörde till det gamla cellfängelset. Det cellfängelse som en gång var en del av Jönköpings slott. Slottet som började planeras och anläggas efter reformationen 1536, och som var som viktigast under stormaktstiden på 1600-talet. Blicken kan söka sig ännu längre bakåt, då slottet föregicks av ett franciskanerkloster, vilket anlades redan under 1270-talet. Tanken svindlar nästan.

Pojkarna som sitter uppflugna på staketet, kände de till murens historia. Ja, kanske den delen om cellfängelset. Kanske var också minnet av Jönköpings slott mer levande under 1860-talet, då en del murar som synes fortfarande fanns kvar.

Fotografiet är en del i den stora bildskatt vi har på Jönköpings läns museum, och ibland kan bilderna berätta mer än ”bara” det frusna ögonblick som avbildats. Precis som här.

Maud Lagerborg, verksamhetsutvecklare bild